Markedsføring er en vigtig part af en virksomheds måde at komme ud på. Det er igennem denne måde at folk får øjene op for dit firma. Der findes forskellige måder, hvorpå dette kan gøres. En af de mest kendte modeller er AIDA-modellen. Den bliver brugt blandt mange forskellige virksomheder.
Forstå teorien bag AIDA-modellen
Som sagt er AIDA-modellen kendt blandt forskellige virksomheder. Det gør den af mange grunde, men mest fordi den er god til at tiltrække opmærksomhed. Denne model bliver især brugt i reklame verden. De enkelte bogstaver repræsentere hvert sit analysepunkt i forhold til markedsføringen.
De fire ord er awarness, interest, desire og action. De er allesammen på engelsk, men har den samme betydning på dansk.
Forstå hver enkel del af modellen
Hvert bogstav har sin betydning i forhold til modellen. Det er derfor vigtigt at forstå, hvad de enkelte bogstaver betyder.
Første ord awarness betyder at der skal skabes opmærksomhed omkring din reklame. Det er det som fanger forbrugeren, og det er det der gør de læser videre. Awarness har derfor en central rolle.
Næste ord er interest, og har betydning i forhold til forbrugerens interesser. Det er vigtigt at fange den rigtige målgruppe, sådan dit produkt kan sælge. Tredje ord er desire og dette appellere til det følelsesmæssige. Det ere vigtigt at få forbrugen til at få besteme følelser sådan de gerne vil købe produktet. Det sidste ord er action, og det sidste led i AIDA-modellen. Her gælder det om at få forbrugeren til at købe produktet. Dette gøres at forbrugeren gør handling på sine lyster.
Få succes
Ved brug af AIDA modellens analyserende, inspirende, lærende og fangende metode, så vil du hurtigt kunne se resultater. Det er en model der bliver brugt flittigt, da den har bragt meget succes med sig. Den er derfor rigtig god indenfor reklame branchen.